Rodzaje kalendarzy książkowych

Aby utrzymać się na dość chwiejnym rynku wydawniczym, każdy producent kalendarzy książkowych powinien mieć w swojej ofercie produkty, które mogą trafić do szerokiego grona odbiorców. Kalendarz to nie tylko spis dni całego roku, z podziałem na tygodnie i miesiące. Musi być poza tym wygodny, praktyczny i zwyczajnie ładny.

Planery z miejscem na wpisanie dat

O planerach mówi się, że to młodsi kuzyni kalendarzy. Planery niedatowane mają tę przewagę nad tradycyjnymi kalendarzami, że można zdecydować się na ich używanie o dowolnej porze roku. W jednych strony zadrukowane są kropkami ułatwiającymi pisanie, w innych pozostają całkiem puste. Najczęściej producenci kalendarzy książkowych w swoich planerach bez dat na każdej stronie oznaczają miejsca, w których można uzupełnić podstawowe informacje dotyczące czasu. Zaletą takiego planowania jest możliwość personalizacji kalendarza, prowadzenie w nim bullet journal. Wadą będzie brak możliwości zaplanowania odległych wydarzeń. W praktyce każdy uzupełnia taki kalendarz na bieżąco, traktując go raczej jako dziennik przeżyć, a nie typowy kalendarz do organizacji czasu pracy.

Forma kalendarza książkowego

Kalendarze książkowe najczęściej występują w formacie A5, rzadziej B5, czy jeszcze większe A4. Producent kalendarzy książkowych decyduje też o sposobie łączenia stron. Najtrwalsze są kalendarze szyte. Kalendarze klejone mogą się rozpadać przy kartkowaniu i zdarza się, że już w połowie roku przestają być zwartą całością. Najrzadziej chyba pojawiają się kalendarze książkowe na spirali. Ten sposób łączenia stron zarezerwowany jest raczej dla kalendarzy stojących na biurku albo innych wyrobów papierniczych, np. notesów, zeszytów. Użytkownicy kalendarzy zwracają uwagę na to, z czego zrobiona jest okłada. Jeśli kalendarz ma codziennie wędrować do torebki albo plecaka, najlepiej by była to powłoka, która się nie zabrudzi. Elegancko wyglądają kalendarze, których okładka pokryta jest imitacją skóry. Popularne są też te, które na okładce mają stylizowane grafiki.

Podążanie za duchem czasu

Producent kalendarzy książkowych musi brać pod uwagę rosnące zainteresowanie kalendarzami elektronicznymi. Produkty, które tworzy będą zawsze atrakcyjne jedynie dla niewielkiej grupy odbiorców. Część z nich niebawem może przenieść swoje planowanie do wirtualnego świata. Dlatego oferta przygotowana co roku musi dopasować się do tych zmian i zaskoczyć odbiorcę tym, czego nie da mu kalendarz elektroniczny.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Ateko.pl.

Podziel się z innymi!