Skip to content Skip to footer

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Pojęcie współczynnika odrzuceń związane jest z marketingiem internetowym, a dokładniej z jednym z lubianych i cenionych narzędzi – Google Analytics. Jak wiadomo, kwestie statystyczne są dla właścicieli stron ważne od momentu, gdy zaczyna się dla nich liczyć ewentualny zarobek związany z posiadaniem witryny. Czym więc jest współczynnik odrzuceń? Jest jedną z tych danych statystycznych, którą warto analizować. Taka analiza pomoże znaleźć słabe strony witryny i je wyeliminować.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Jak należy rozumieć współczynnik odrzuceń? Narzędzia składające się na mechanizm Google Analytics praktycznie przez cały czas monitorują ruch na stronie. Aspektem podlegającym kontroli jest na przykład ilość unikalnych „wejść” na stronę – jest to tożsame z pojedynczymi odwiedzinami strony przez różnych użytkowników. Jeśli dużo osób wchodzi na stronę, wysoka liczba unikalnych wejść rośnie i to powinno cieszyć właściciela witryny. Nie jest to jednak takie proste, bo pojawia się jeszcze kwestia współczynnika odrzuceń.

Wylicza się go na podstawie zestawienia ilości odwiedzin na stronie z dalszymi działaniami odwiedzających. Niektóre osoby zaglądają na stronę, czytają to, co znajduje się bezpośrednio przed ich oczami i bez większego zainteresowania przechodzą dalej. Współczynnik odrzuceń jaki powinien być w opisanym przypadku wynosi 100. Inaczej jest, gdy odwiedzający zajrzy na jedną lub drugą podstronę, skorzysta z linków, kliknie w reklamę itd. Wtedy jego wizyta zalicza się jako 0.

Współczynnik odrzuceń jaki powinien być?

Skoro wiadomo już, co to jest współczynnik odrzuceń jaki powinien być, żeby cieszyć się z tego lub martwić? Oczywiście, najlepszym wynikiem jest jak najniższy i do tego należy dążyć. Dla właściciela strony niski poziom współczynnika oznacza, że odwiedzający ją internauci uważają treść za ciekawą na tyle, by nie tylko się z nią zapoznać, ale też bardzo dokładnie „przeklikać się” przez całą treść witryny. Trzeba wiedzieć, że jest to specyficzny parametr i jak najbardziej przydatny, ale nie wszystkie jego zaburzenia powinny od razu niepokoić. Naturalnie wynik wysoki, oscylujący wokół 70-80 lub wyższy oznacza, że strona jest mało atrakcyjna lub źle skonstruowana, ale z kolei nie trzeba się też spodziewać ekstremalnie niskich rezultatów (<10) nawet w przypadku estetycznych i wysoce jakościowych witryn.